Acatistul Maicii Domnului - Impacarea celor invrajbiti
Acatistul Maicii Domnului - Pentru impacarea celor invrajbiti
(13 august)
Condacul 1
Alesei Fecioare Maria, Celei mai presus de toate fiicele pamantului, Maicii fiului lui Dumnezeu pe care l-a dat pentru mantuirea lumii, cu umilinta ii strigam: cauta la viata noastra cea mult necajita, aminteste-ti durerile si suferintele pe care le-ai indurat, ca Una ce esti de o fire cu noi, si fa cu noi dupa milostivirea ta, ca sa strigam tie: Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefaci in bucurie intristarea noastra!
Icosul 1
Ingerul care binevestise pastorilor din Bethleem Nasterea Mantuitorului lumii, impreuna cu multime de oaste cereasca a laudat pe Dumnezeu zicand: " Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire". Iar tu, Maica lui Dumnezeu, neavand unde sa iti pleci capul, caci nu mai era acolo loc de gazduire, ai nascut pe fiul tau, cel unul-Nascut in pestera si infatisandu-l L-ai culcat in iesle. Cunoscand astfel amaraciunea inimii tale iti cantam acestea:
Bucura-Te, Ceea ce pe Fiul tau mult iubit cu suflarea-ti L-ai incalzit; Bucura-Te, ca pe pruncul cel dinainte de veci L-ai infasat; Bucura-Te, caci pe Tinatorul lumii la pieptul-ti L-ai alaptat; Bucura-Te, ca pestera in cer o ai prefacut; Bucura-Te, Ceea ce altar de heruvimi te-ai facut; Bucura-Te, ca intru nastere si dupa nastere Fecioara ai ramas; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 2
Vazanu-l pe Pruncul cel dinainte de veci infasat si in iesle culcat, pastorii din Bethleem, cei veniti sa I se inchine, au vestit cuvantul grait lor de inger despre acest Copil, iar Maria a pastrat toate aceste cuvinte, punandu-le in inima sa. Trecand apoi o saptaman, L-au taiat imprejur dupa legea lui Israel, ca pe un prunc de parte barbateasca de opt zile; Luand smerenia si rabdarea ta, de Dumnezeu Nascatoare, Ii cantam Celui vesnic: Aliluia!
Icosul 2
Cugetarea avand-o intarita in Dumnezeu si tinand Legea Domnului, in a patruzecea zi cand s-au implinit zilele curatirii lor, parintii L-au adus pe Iisus la Ierusalim ca sa Il inchine Lui Dumnezeu si sa dea jertfa, precum s-a scris in Legea Domnului, pentru care iti cantam acestea:
Bucura-Te, ca pe Facatorul lumii intru implinirea Legii in templul din ierusalim L-ai adus; Bucura-Te, ca acolo cu bucurie de catre batranul simeon ai fost intampinata; Bucura-Te, ceea ce intre femei una esti curata si binecuvantata; Bucura-Te, caci crucea ta, cea cu suferinte impodobita, cu smerenie o ai purtat; Bucura-Te, ca voia cea dumnezeiasca niciodata nu ai calcat; Bucura-Te, caci prin tine chipul smereniei si al rabdarii l-ai ivit; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 3
Intarita cu putere de sus au fost la auzul cuvintelor batranului Simeon, cel ce ti-a grait, Maica a Domnului: " Iata, Acesta este pus spre caderea si ridicarea multora din israel si ca un semn care va starni impotriviri, iar prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi." Atunci mahnire mare a strapuns inima Nascatoarei de Dumnezeu, ce a strigat cu durere Celui de sus: Aliluia!
Icosul 3
Avand Irod dorinta sa piarda Pruncul, trimitand, a ucis pe toti pruncii care erau in Betleem si in toate hotarele lui, de doi ani si mai jos, dupa timpul pe care il aflau de la magi. Insa din dumnezeiasca porunca vestita in vis batranului Iosif de catre ingerul Domnului, a fugit intreaga familie sfanta in egipt si acolo a locuit sapte ani pana la moartea lui Irod, pentru care iti cantam cu umilinta:
Bucura-Te, ca intreaga stramtorare a calatoriei o ai rabdat; Bucura-Te, ca toti idolii tarii egiptului au cazut pentru ca taria Fiului Tau nu o au indurat; Bucura-Te, ca sapte ani printre paganii cei necredinciosi ai locuit; Bucura-Te, Ceea ce impreuna cu Pruncul-Copil, Cel dinainte de veci, si cu logodnicul tau in Nazaret ai venit; Bucura-Te, ceea ce alaturi de batranul dulgher in saracie ai trait; Bucura-Te, ca tot timpul trudindu-ne ti l-ai petrecut; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 4
Ca un vifor a cuprins-o mahnirea pe Maica Preacurata, cand pe drumul de la Ierusalim, copilul iisus nu l-au aflat. Pentru aceasta s-au intors in Ierusalim, cautandu-L, si dupa trei zile L-au aflat in templu sezand in mijlocul invatatorilor, ascultandu-i si intrebandu-i. Iar mama Lui a zis catre El: " Fiule, de ce ne-ai facut noua asa? Iata, tatal Taui si cu mine Te-am cautat ingrijorati." Si El a zis catre ei: " De ce oare sa ma cautati? oare nu stiati ca in cele ale Tatalui Meu trebuie sa fiu?" Iar Maica Lui pastra in inima ei toate acesta cuvinte strigand catre Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 4
Auzit-a Nascatoarea de Dumnezeu ca Iisus, strabatand toata Galileea, invata in sinagogile lor, propovaduind Evanghelia imparatiei si, tamaduind toata boala si toata neputinta in popor si s-a dus vestea despre el pe toti cei ce se aflau in suferinte, fiind cuprinsi de multe feluri de boli si de chinuri, pe demonizati, pe lunatici, pe slabanogi, si El ii vindeca. Dar tu Maica Domnului, te-ai scarbit cu inuma cunoscand ca degraba va veni ceasul cand Fiul tau se va de jertfa pe sine din pricina pacatelor lumii, pentru care te fericim, Maica mult-patimitoare, strigand:
Bucura-Te, ceea ce pe Fiul tau L-ai dat spre slujirea poporului iudeu; Bucura-Te, Ceea ce inima o ai avut indurerata, dar supusa a ramas voii lui Dumnezeu; Bucura-Te, ca de potopul pacatelor lumea o ai scapat; Bucura-Te, caci capul sarpelui celui demult l-ai sfarmat; Bucura-Te, ceea ce pentru Dumnezeu te-ai facut jertfa vie; Bucura-Te, cea binecuvatata, Domnul este cu tine; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 5:
Propovaduind imparatia cerurilor pe pamant, Iisus vadea mandria fariseilor, cei ce se credeau a fi drepti, iar acestia ascultand pildele Lui, au inteles ca despre ei vorbeste si cautand sa-L prinda s-au temut de popor pentru ca il socotea prooroc. Vazand acestea, Maica lui Dumnezeu se indurera pentru Fiul cel iubit, temandu-se sa nu-l omoare si striga cu durere: Aliluia!
Icosul 5:
Vazand unii dintre iudei invierea lui Lazar, s-au dus la farisei si le-au spus cele ce facuse Iisus, iar Caiafa care in anul acela era arhiereu le-a zis: " Ne este mai de folos sa moara un om pentru popor, decat sa piara tot neamul." Si din ziua aceea s-au hotarat ca sa-L ucida; si noi strigam catre tine Preacurata:
Bucura-Te, ca pe al lumii Mantuitor L-ai nascut; Bucura-Te, ceea ce capul mantuirii noastre te-ai facut; Bucura-Te, ca mai inainte de veci sa fii Maica Mantuitorului nostru a fost hotarat; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu ce cu patimirea te-ai logodit; Bucura-Te, binecuvantata, ceea ce Imparateasa cerurilor te-ai facut; Bucura-Te, ceea ce pururea prin rugaciunea ta ne esti scut; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 6
Mai intai propovaduitor al Cuvantului lui Dumnezeu, iar in urma vanzator, iuda Iscarioteanul, unul din cei doisprezece Apostoli, a mers la arhiereui sa vanda pe invatatorul sau. Iar acestia s-au bucurat foarte si au fagaduit sa ii dea argint. Ci tu, Maica lui Dumnezeu, indurerata pentru Fiul tau preaiubit ai strigat cu amar Celui de sus: Aliluia!
Icosul 6:
Stralucit-a ucenicilor lui Iisus ultima cina, unde invatatorul le-a spalat picioarele, aratand astfel chipul smereniei, si le-a grait: : " Unul dintre voi ma va vinde, cel ce mananca painea cu Mine." Ci noi, imprejur patimind cu suferinta Maicii lui Dumnezeu, ii strigam:
Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu, istovita de al inimii chin; Bucura-Te, ca toate le-ai indurat in valea aceasta plina de suspin; Bucura-Te, ca in rugaciune linistea ti-ai gasit; Bucura-Te, bucuria celor scarbiti; Bucura-Te, a tristetilor noastre potolite; Bucura-Te, Ceea ce din tina pacatelor esti a noastra mantuire; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 7:
La Cina cea de taina, voind sa-si arate Domnul Iisus Hristos iubirea pentru neamul omenesc, binecuvantand a frant painea si dand ucenicilor a zis: " Luati, mancati, acesta este Trupul Meu" si luand paharul si multumind le-a dat zicand: " Beti din acesta toti, acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor", multumind Bunului Dumnezeu pentru negraita Sa milostivire pentru noi, ii cantam: Aliluia!
Icosul 7:
Semn nou al milostivirii Sale a aratat Domnul Ucenicilor Sai fagaduind sa le trimita pe Duhul sfant, Mangaietorul, carele de la tatal purcede si va marturisi despre El. Iar tie Maica a lui Dumnezeu, de doua ori sfintita de Sfantul Duh iti strigam:
Bucura-Te, ceea ce esti al Duhului Sfant salas; Bucura-Te, ca esti prealuminat lacas; Bucura-Te, cea in care Dumnezeu Cuvantul si-a gasit incapatoare camara; Bucura-Te, ceea ce ai rodit dumnezeiesc margaritar; Bucura-Te, sa ne deschizi usile raiului prin nasterea ta; Bucura-Te, ca prin tine semnul milostivirii lui Dumnezeu ne-ai aratat; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 8:
Strain si amar ne-a fost cuvantul, cum printr-un sarut Iuda Iscarioteanul l-a vandut pe Invatatorul si Domnul sau, iar ostenii cu capetenia si slugile iudeilor L-au prins pe Iisus, L-au legat si L-au dus mai intai la Anna, mai marele preotilor iar, apoi, la Caiafa-arhiereul. Iar Maica lui Dumnezeu asteptand implinirea sfatului aducator de moarte pentru Fiul Sau Cel iubit, striga Celui de sus: Aliluia!
Icosul 8:
Mai-marii iudeilor L-au dus cu totii pe Iisus in pretoriu, la Pilat din Pont, invinuindu-l a fi raufacator; iar pilat intrebandu-L, Le-a raspuns ca nu gaseste nici o vina in dansul, pentru care iti strigam:
Bucura-Te, ca de mahnire inima ti-a sfasiat; Bucura-Te, ca pentru fiul tau lacrimi ai varsat; Bucura-Te, ceea ce fara de cartire ca o roaba a Domnului toate le-ai indurat; Bucura-Te, ca ai suferit si ai plans; Bucura-Te, Imparateasa a cerurilor si a pamantului, care rugaciunile robilor tai le primesti; Bucura-Te, caci cu vas plin de harul Duhului Sfant esti; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 9:
Toate nemurile te fericesc, ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii, Stapana si Maica Izbavitorului nostru ceea ce prin nasterea ta ai adus bucurie lumii intregi, iar mai in urma amaraciune adanca te-a cuprins, vazand pe Fiul tau cel preaiubit fiind dat spre batjocura, bataie si la moarte. ci noi, cu umilinta iti aducem cantare tie, Preacurat, cantand Dumnezeului celui atotputernic: Aliluia!
Icosul 9:
Ritorii cei mult-graitori nu pot a spune toate patimile indurate de tine, Mantuitorul nostru, atunci cand ostenii, impletind cununa din spini, Ti-au pus-o pe cap si Te-au imbracat cu o mantie purpurie, zicand: : bucura-te, regele iudeilor", si-Ti dadeau palme. Ci, noi, Maica a lui Dumnezeu, cunoscand suferintele tale iti strigam:
Bucura-Te, ca pe acela pe care L-ai alaptat, muncint fiind L-ai zarit; Bucura-Te, ca incununarea Lui cu spini ai privit; Bucura-Te, ceea ce patimile Sale impreuna cu El ai patimit; Bucura-Te, ca parasit de toti ucenicii sai L-ai stiut; Bucura-Te, ca osandit de judecatori nedrepti L-ai vazut; Bucura-Te, ceea ce una esti curata si preabinecuvantata intre femei; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 10:
Voind sa il scape pe iisus, Pilat le-a grait iudeilor: " Avem obiceiul sa va eliberam un intemnitat, voiti sa va eliberez pe regele iudeilor?", iar ei au raspuns strigand: " Nu pe El, ci pe Baraba!" Preamarind pe Milostivul Dumnezeu, care a dat pe Fiul Sau Unul nascut la moartea pe cruce, pentru a ne mantui de moartea cea vesnica Ii strigam: Aliluia!
Icosul 10:
Zid si ingradire fii noua, Stapana, celor care suntem istoviti de boli si mahniri, caci tu insati ai primit auzindu-i pe iudei strigand: " Rastigneste-L!" Ci, acum, auzi-ne pe noi, cei ce-ti strigam:
Bucura-Te, Maica a milostivirii, care de la cei ce patimesc cumplit, toata lacrima o departezi; Bucura-Te, ceea ce lacrima de umilinta ne daruiesti; Bucura-Te, ca pe cei gata sa piara in pacate ii mantuiesti; Bucura-Te, ca niciodata nu ai ramas de rusine solind pentru crestini; Bucura-Te, ca ne esti izbavitoare de patimi; Bucura-Te, ceea ce inimii infrante ii daruiesti bucurii; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 11:
Cantare preaumilita ii aducem Mantuitorului lumii, Cela ce la patimi de bunavoie a mers, iar crucea si-a purtat-o pe Golgota spre rastignire, si stateau langa crucea lui Iisus, Maica Lui si sora Maicii Lui, Maria lui Cleopa si Maria Magdalena. Deci, Iisus vazand pe Maica sa si pe ucenicul pe care il iubea stand alaturi, a zis Maicii Sale: " Femeie, iata Fiul tau!" Apoi a zis ucenicului: " Iata Maica ta!" Si din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine. Ci tu, maica lui Dumnezeu vazand pe Fiul si Dumnezeul tau patimind pe cruce, strigai Celui de sus: Aliluia!
Icosul 11:
Lumina mea, Dumnezeule mai inainte de veci si Facatorul a toata faptura, Doamne, cum induri patimind pe cruce"-asa graia plangand Fecioara Preacurata despre nasterea Ta cea straina. " Fiul meu, mai marita am fost intre toate maicile, dar, vai mie, privindu-te acum rastignit ma aprind cu rarunchii". Ci noi, auzind acestea, varsam lacrimi si iti strigam:
Bucura-Te, ca de bucurii si veselie te-ai vaduvit; Bucura-Te, ceea ce pe Fiul tau de bunavoie patimind pe cruce l-ai privit; Bucura-Te, ceea ce pe Copilul tau mult-iubit plin de rani fiind l-ai zarit; Bucura-Te, Mieluseaua care Copilul-ti dus ca pe un miel la taiere L-ai vazut; Bucura-Te, ca pe izbavitorul de ranile duhului si ale trupului acoperit de rani L-ai zarit; Bucura-Te, ceea ce fiul tau inviat din morti L-ai vazut; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 12:
Trimite-ne harul Tau Mantuitorule, Preamilostive, Cela ce pe cruce duhul ti l-ai dat si astfel zapisul pacatelor noastre l-ai rupt. " Iata Lumina Mea cea buna, Dumnezeul Meu s-a stins pe cruce", graia Fecioara tanguindu-se: " Grabeste, Iosife, intra la Pilat si cere-i sa il scoata de pe cruce pe invatatorul tau. Vazandu-te plin de rani, fara de nici o slava dezbracat pe cruce fiind, Copilul meu, prin suflet mi-a trecut sabia, dupa prorocirea dreptului simeon"-spunea Maica lui Dumnezeu strigand: Aliluia!
Icosul 12:
Cantand milostivirea Ta, Iubitorule de oameni, ne inchinam bogatiei milelor Tale, stapane, " Faptura Ta vrand sa o mantuiesti, moarte ai primit"-graia Preacurata, ci prin Invierea Ta, Mantuitorule, miluieste-ne pe noi toti, care cu umilinta ii strigam Maicii Tale Preacurate:
Bucura-Te, ca pe Domnul Cel Preabun fara de suflare l-ai zarit; Bucura-Te, ceea ce ai sarutat trupul Fiului tau preaiubit; Bucura-Te, ca ai primit la lumina ta cum era strapus de moarte si dezbracat; Bucura-Te, ceea ce apoi mormantului l-ai incredintat; Bucura-Te, ca trupul Sau in giulgiu nou l-ai infasurat; Bucura-Te, ceea ce l-ai vazut inviat; Bucura-Te, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, care prefacii in buciurie intristarea noastra!
Condacul 13:
O, Maica prealaudata, ceea ce te-ai istovit de amaraciune, stand langa crucea Fiului si Dumnezeului tau, asculta suspinele si lacrimile noastre si ne izbaveste de mahniri, boli si moartea cea vesnica pe toti cei ce nadajduiesc la nespusa ta milostivire si striga lui Dumnezeu: Aliluia!
(Acest condac se zice de trei ori.)
Apoi se zice iarasi Icosul 1 si Condacul 1.
Rugaciune catre Maica Domnului
O, Maica a lui Dumnezeu mult-patimitoare, ceea ce pentru curatia ta si pentru nenumaratele suferinte indurate de tine pe pamant, esti mai presus decat toate fiicele pamantului, primeste suspinele noastre multindurerate si ne pazeste sub acoperamatul milostivirii tale, caci alt adapost si solire calda in afara de tine nu avem, ci tu, indraznire avand catre Cel nascut din tine, ajuta-ne si ne mantuieste cu rugaciunile tale ca fara de oprelisti sa ajungem in imparatia cerurilor, unde impreuna cu toti sfintii vom canta lui Dumnezeu Celui in Treime, acum si pururea si in vecii vecilor, Amin!
Troparul Maicii Domnului
Despietreste inimile noastre cele invrajbite, Nascatoare de Dumnezeu, iar navalirile celor ce ne urasc le potoleste si toata strmtorarea sufletului nostru o conteneste. Ridicnd ochii la icoana ta cea sfnta ne umilim in fata suferintei si milostivirii tale pentru noi si ranile Ti le sarutam, iar de sagetile noastre care te strapung ne infricosam. Ci tu Maica prea-milostiva, nu ne lasa sa pierim in impietrirea noastra si din pricina nemilostivirii celor apropiati, caci esti cu adevarat despietrirea inimilor invrajbite.
Despre icoana Maicii Domnului "Impacarea celor invrajbiti"
Icoana Maicii Domnului "Despietrirea inimilor invrajbite" - ceea ce de sapte ori a fost sagetata. Icoana Maicii Domnului "Despietrirea inimilor invrajbite" simbolizeaza proorocirea batranului Simeon de Dumnezeu primitorul, care a grait catre Maica lui Dumnezeu: "Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea multora in Israel si ca un semn care va starni impotrivirea si prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gndurile din multe inimi." (Luca. 2,34-35) In Sfnta Scriptura, cifra sapte semnifica plinatatea a ceva, in cazul de fata a amaraciunii si a "tristetii si durerii inimii". Aceasta icoana se mai numeste si "Proorocirea lui Simeon".
In Rusia, copiile acestei icoane s-au preaslavit prin numeroase vindecari. Astfel, in anul 1830, in orasul Vologda, s-a stins epidemia de holera dupa o procesiune cu icoanele "Semistrelnaya" si "Semigorodnaia" (Icoana celor sapte orase). In fata acestei icoane se fac rugaciuni si pentru impaciuirea celor invrajbiti. Icoana este praznuita la 13 august.